KONCEPCJA ROZWOJU
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W CZÓŁNACH
NA LATA 2013/2014- 2017/2018
Nie zmuszajmy dzieci do aktywności,
lecz wyzwalajmy aktywność,
nie każmy myśleć,
lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać
i powoli rozwijajmy jego umysł tak,
by samo widzieć chciało.
Janusz Korczak
PODSTAWY PRAWNE:
1. Ustawa o systemie oświaty z dn. 07. 09. 1991 r. ze zmianami (Dz. U. z 2009 r. nr 56, poz. 458).
2. Ustawa z dn. 26. 01. 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. nr 97, poz.674).
3. Rozporządzenie MEN z dn. 7. 10. 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecić prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz. U. z 2009 r. nr 168, poz. 1324, z póź. zm.).
4. Rozporządzenie MEN z dn. 16.11 2007r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2007r. Nr 214.poz 1580)
5. Rozporządzenie MEN z dn. 27.08.2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 977)
6. Rozporządzenie MEN z dn. 30. 04. 2013 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U z 2013 r., poz. 532).
7. Rozporządzenie MEN z dn. 07. 02. 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 204)
8. Statut Szkoły Podstawowej w Czółnach.
CEL PROGRAMU
Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej w Czółnach obejmuje zadania szkoły na lata 2013/2014 - 2017/2018.
Przyjęte zadania mają służyć doskonaleniu pracy szkoły we wszystkich obszarach działania zgodnie z jej misją i wizją oraz wspomagać wykształcenie i wychowanie absolwenta zgodnie z określonym wizerunkiem.
WIZJA SZKOŁY
SZKOŁA
- Stwarza szansę na dobry start życiowy, pomaga „rozwinąć skrzydła”.
- Popiera wszelkie działania wspomagające proces uczenia się.
- Eliminuje to, co w nauce przeszkadza.
- Dobrze przygotowuje uczniów do kolejnych etapów kształcenia w szkołach, które sobie wybiorą.
- Jest otwarta na wyzwania współczesnego świata.
- Poszerza kontakty z innymi szkołami. Regularnie organizuje Międzyszkolny Przegląd Teatrów.
- W oparciu o wartości chrześcijańskie wspiera rozwój i dojrzewanie głęboko ludzkich postaw, „prowadzi ku wartościom”. Uczy postaw społecznych, altruistycznych, empatii.
- Jest szkołą dialogu, współdziałania, współpracy całego środowiska: uczniów, nauczycieli, rodziców i mieszkańców.
- Jest miejscem zrozumienia i szacunku dla osób innych wyznań.
- Jest bez barier – otwarta na drugiego człowieka.
- Promuje postawy otwartości, aktywności i odpowiedzialności.
- Można tu spotkać przyjaciół i ciekawie spędzić wolny czas.
- Jest miejscem, w którym oprócz nauki można się bawić. Poprzez zabawę rozbudza w ludziach pozytywne emocje, integruje.
- Jest miejscem, gdzie ludzie mogą dużo się od siebie nawzajem nauczyć, pogłębiać rozumienie siebie samych i innych, przeżywać radość z indywidualnych i zespołowych osiągnięć.
- Jest bezpieczna, wolna od używek.
- Zdobywa sobie zaufanie uczniów i rodziców.
- Jest nowoczesna, dobrze zorganizowana, ciągle się rozwija.
- Uczy patriotyzmu i dumy z własnej Ojczyzny, szanuje jej kulturę i tradycje.
- Tworzy własną tradycję i pielęgnuje ją dla przyszłych pokoleń.
- Jest miejscem realizowania się ludzi z pasją, a więc nauczycieli, rodziców i całego personelu.
- Pomaga rozpoznać uczniom i nauczycielom swoje mocne i słabe strony.
- Jest miejscem nieustannych zabiegów o to, aby zarówno absolwenci, jak i nauczyciele mogli być dumni z siebie nawzajem.
- Jest lokalnym ośrodkiem kultury i organizatorem wydarzeń kulturalnych.
- Zapewnia uczniom opiekę świetlicową.
- Zapewnia doraźną opiekę pielęgniarki szkolnej i stomatologicznej.
- Promuje zdrowy styl odżywiania poprzez funkcjonowanie stołówki szkolnej, prowadzenie zajęć kulinarnych, realizację programów prozdrowotnych.
- Posiada przestrzeń do aktywnego spędzania wolnego czasu.
- Umożliwia edukację od przedszkola do końca szkoły podstawowej.
UCZNIOWIE
- Widzą w szkole szansę dla siebie i ją dobrze wykorzystują. Rozwijają w szkole swoją osobowość, swe uzdolnienia i talenty, osiągają dobre wyniki w nauce i zachowaniu, odnoszą sukcesy w konkursach i zawodach, mają osiągnięcia na sprawdzianach. Chętnie i licznie uczestniczą w zajęciach dodatkowych i kółkach zainteresowań.
- Są dobrze przygotowani do życia, by być „wzorowymi obywatelami, zdolnymi do dawania swego pełnego wkładu, swej inteligencji, solidarności, kompetencji w dzieło prawidłowego i porządnego budowania społeczności cywilnej”- bł. Jan Paweł II.
- Pozytywnie myślą o sobie i innych, są wrażliwi na potrzeby drugiego człowieka, troszczą się wspólne dobro.
- Odnoszą się do siebie życzliwie, przyjaźnie, z szacunkiem.
- Podejmują wysiłek, wymagają od siebie i dają z siebie to, co w nich najlepsze.
- Mają do kogo zwrócić się ze swoimi problemami.
- Mają odwagę mówić otwarcie, ale z kulturą o problemach.
- Chętnie i aktywnie biorą udział w życiu szkoły.
- Każdy, niezależnie od swoich możliwości intelektualnych, ma swoje sukcesy i cieszy się nimi.
NAUCZYCIELE
- Mają wysokie kwalifikacje, mogą się poszczycić znaczącym dorobkiem w swej pracy.
- Odnajdują w młodym człowieku jego mocne strony i je rozwijają.
- Dbają o indywidualny i optymalny rozwój każdego dziecka.
- Potrafią dzielić się swymi pasjami z uczniami.
- Starają się zaciekawiać uczniów wiedzą, rozbudzać ich ambicje i aspiracje.
- Znają problemy uczniów, poszukują wspólnie z innymi sposobów ich rozwiązania.
- Są życzliwi i taktowni.
- Czują się związani ze szkołą, identyfikują się z jej celami i programem wychowawczym.
- Dbają o dobre imię szkoły, jej uczniów, nauczycieli.
- Z zaangażowaniem starają się doskonalić te obszary, które wymagają poprawy.
- Umieją współpracować w zespole, dbają o właściwą atmosferę pracy i są wzorem do naśladowania.
- Pozyskują środki z EFS na potrzeby szkoły i dla dobra uczniów.
- Wychodzą naprzeciw oczekiwaniom środowiska.
RODZICE
- Rozumieją potrzeby szkoły.
- Chętnie, świadomie i z pełną odpowiedzialnością finansują koszty związane z realizacją programu poszczególnych klas (obejmującego zarówno wycieczki edukacyjne, jak i krajoznawcze, imprezy klasowe, szkolne i inne).
- Biorą czynny udział w realizowaniu przedsięwzięć własnych i nauczycieli.
- Wpłacają zadeklarowaną sumę na Fundusz Rady Rodziców, z którego finansowane są koncerty, uroczystości ogólnoszkolne i inne imprezy służące rozwojowi uczniów.
- Wspierają szkołę poprzez budowanie w swoich dzieciach autorytetu i szacunku dla pracy nauczycieli. Uczą je systematyczności i rzetelności.
- Czują się współgospodarzami szkoły.
DYREKTOR
- Wspiera działania zgodnie współpracujących organów szkoły: Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego.
- Jest inicjatorem i koordynatorem różnorodnych działań w szkole.
MISJA
- motywujemy uczniów do pogłębiania wiedzy,
- pomagamy w solidnym przygotowaniu się do konkursów i zawodów,
- promujemy osiągnięcia uczniów,
- pokazujemy uczniom ich możliwości, odkrywamy talenty i stwarzamy szanse ich wykorzystania,
- rozbudzamy zainteresowania, aspiracje i ambicje, tworzymy uczniom warunki do samodzielnego planowania i organizacji własnego uczenia się,
- wyrównujemy szanse edukacyjne uczniów,
- otaczamy opieką uczniów z trudnych środowisk,
- indywidualizujemy wymagania,
- doskonalimy umiejętności kluczowe, rozwijamy umiejętność twórczego rozwiązywania problemów, sprawnej komunikacji, współpracy z innymi, rozumnego korzystania ze źródeł informacji,
- stosujemy aktywne metody pracy,
- podejmujemy dialog na temat hierarchii wartości,
- cenimy prawdomówność i umiejętność przyznawania się do błędu, stawanie w obronie prawdy i uczciwość w codziennym postępowaniu,
- uświadamiamy konsekwencje podejmowanych wyborów, uczymy wytrwałości i odpowiedzialności za siebie i innych,
- uczymy dzieci odpowiedzialności za ich wybory i zachowanie,
- stwarzamy możliwości aktywnego uczestnictwa w kulturze,
- promujemy aktywność i zaangażowanie uczniów, tworzymy warunki samorządnego, samodzielnego i kreatywnego działania uczniów,
- nagradzamy za inicjatywę, przedsiębiorczość, pomysłowość,
- poszukujemy wspólnie z uczniami i rodzicami nowych form współpracy i współdziałania,
- rozpoznajemy potrzeby swoich uczniów,
- proponujemy ciekawe formy zagospodarowania wolnego czasu (turystyka, harcerstwo, wolontariat itp.), udział w ciekawych przedsięwzięciach, projektach, akcjach proekologicznych, charytatywnych itp.
- zapraszamy do szkoły ludzi, którzy mają uczniom coś ciekawego do zaproponowania,
- proponujemy interesujące wycieczki dydaktyczne i krajoznawcze do różnych miejsc w Polsce, wyjazdy integracyjne dla nauczycieli i uczniów,
- własną postawą dajemy przykład uczniom,
- przyjmujemy odpowiedzialność za efekty swej pracy,
- szanujemy pracę innych: uczniów, nauczycieli i rodziców,
- współpracujemy w zespole, starając się stworzyć uczniom jak najlepsze warunki rozwoju, dzielimy się swoimi spostrzeżeniami, zgłaszamy problemy, poszukujemy sposobów ich rozwiązywania,
- postępujemy konsekwentnie, zgodnie z zasadami,
- angażujemy się w życie szkoły,
- stale poszukujemy sposobów dotarcia do każdego ucznia,
- doskonalimy umiejętności zawodowe i warsztat pracy,
- włączamy rodziców we wspólne przedsięwzięcia.
WIZERUNEK ABSOLWENTA
Absolwent Szkoły Podstawowej w Czółanch:
- jest wyposażony w wiedzę i umiejętności określone w podstawach programowych;
- jest kreatywny, potrafi odnaleźć się w otaczającym świecie, prezentować swoje poglądy, samodzielnie podejmować decyzje;
- jest przygotowany do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym;
- potrafi korzystać z najnowszych osiągnięć naukowo-technicznych;
- jest tolerancyjny, reprezentuje wysoki poziom kultury osobistej;
- preferuje zdrowy styl życia;
- posiada określony system wartości;
- jest pełen szacunku dla tradycji narodowej.
DZIEDZINY ROZWOJU
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
- Przestrzeganie przepisów prawa oświatowego i prowadzenie dokumentacji wewnątrzszkolnej zgodnie z przepisami prawa, zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z jej statutem i prawem oświatowym.
- Wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy.
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku i promowanie swoich osiągnięć.
- Modernizacja oraz rozwój bazy dydaktycznej i materiałowej. Podejmowanie działań wzbogacających warunki lokalowe i wyposażenie szkoły w celu poprawy warunków realizacji programów nauczania i poszerzania oferty zajęć.
- Pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych.
Zadania |
Formy organizacji
|
Odpowiedzialni |
Terminy realizacji |
Przestrzeganie przepisów prawa oświatowego |
1. Przestrzeganie dyscypliny pracy. 2. Nowelizacja dokumentów wewnątrzszkolnych i systematyczne prowadzenie bieżącej dokumentacji zgodnie z aktualnymi przepisami prawa. 3. Przestrzeganie zasad WSO i PSO przy planowaniu procesu dydaktycznego. 4. Aktualizowanie prawa wewnątrzszkolnego pod kątem zgodności 5. Sprawowanie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego.
|
Dyrektor Nauczyciele |
Zgodnie |
Wspomaganie nauczycieli jakości pracy |
1. Zatrudnianie nauczycieli zgodnie 2. Rozpoznawanie potrzeb szkoły 3. Motywowanie nauczycieli do zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego.
|
Dyrektor Nauczyciele |
Według potrzeb |
Kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku
|
1. Organizowanie imprez z udziałem przedstawicieli szkół i instytucji z Gminy Niedrzwica Duża i powiatu lubelskiego. 2. Prezentacja osiągnięć uczniów poprzez ich udział w konkursach, zawodach, imprezach środowiskowych. 3. Podejmowanie i wspieranie działań służących pożytkowi społeczności lokalnej. |
Dyrektor Nauczyciele Uczniowie |
Na bieżąco |
Modernizacja oraz rozwój bazy dydaktycznej |
1. Sukcesywne uzupełnianie bazy pomocy dydaktycznych do poszczególnych przedmiotów oraz zbiorów i wyposażenia biblioteki szkolnej – pozyskiwanie pomocy dydaktycznych poprzez udział w projektach unijnych. 2. Modernizacja bazy sportowej. 3. Bieżące remonty budynku (doposażenie pracowni informatycznej itp.). 4. Pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych (np. poprzez wynajem pomieszczeń szkoły). |
Dyrektor Nauczyciele |
Na bieżąco |
KSZTAŁCENIE
- Zapewnienie wysokiej jakości i atrakcyjności procesu dydaktycznego.
- Ukierunkowanie procesu dydaktycznego na rozwój ucznia.
- Ocena efektów kształcenia.
Zadania |
Formy organizacji
|
Odpowiedzialni |
Terminy realizacji |
Zapewnienie wysokiej jakości procesu dydaktycznego |
1. Analiza i ewaluacja realizowanych w szkole programów nauczania. 2. Opracowanie i wdrażanie programów autorskich. 3. Uwzględnianie w procesie dydaktycznym standardów wymagań egzaminacyjnych. 4. Stosowanie w procesie dydaktycznym różnorodnych metod pracy i środków dydaktycznych oraz tworzenie właściwej atmosfery pracy. |
Dyrektor Nauczyciele |
Zgodnie i według potrzeb |
Ukierunkowanie procesu dydaktycznego na rozwój ucznia
|
1. Planowanie procesu dydaktycznego 2. Stwarzanie warunków do rozwijania zainteresowań uczniów i motywowanie ich do udziału w konkursach. 3. Wspomaganie procesu uczenia się uczniów mających trudności w nauce: a) indywidualizacja procesu kształcenia; b) organizowanie zajęć wyrównywania wiedzy; c) prowadzenie terapii dysleksji, logopedycznej. 4. Podniesienie efektów kształcenia: a) przeprowadzenie testów diagnozujących uczniów klasy pierwszej i czwartej; b) przeprowadzenie próbnych sprawdzianów dla klasy VI; c) analiza wyników egzaminów zewnętrznych, opracowanie wniosków do pracy w roku następnym i ich realizacja; d) prowadzenie zajęć przygotowujących do sprawdzianu po klasie VI. 5. Wykorzystanie wyników sprawdzianu zewnętrznego do pracy dydaktycznej w celu podniesienia wyników nauczania. 6. Przystępowanie uczniów do projektów edukacyjnych. |
Dyrektor Nauczyciele |
Na bieżąco |
Ocena efektów kształcenia
|
1. Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów na poszczególnych poziomach i wykorzystywanie wyników do podnoszenia efektywności kształcenia. 2. Analiza porównawcza wyników klasyfikacji i wyników egzaminu gimnazjalnego. 3. Badanie losów absolwentów.
|
Dyrektor Nauczyciele |
Na bieżąco |
WYCHOWANIE I OPIEKA
- Zapewnienie wielokierunkowego i wszechstronnego rozwoju ucznia
w przyjaznym i bezpiecznym środowisku. - Kształtowanie postaw zgodnych z normami społecznymi.
- Budowanie pozytywnego klimatu w szkole.
Zadania |
Formy organizacji
|
Odpowiedzialni |
Terminy realizacji |
Zapewnienie wielokierunkowego i wszechstronnego rozwoju ucznia w przyjaznym i bezpiecznym środowisku
|
1. Stwarzanie równych szans rozwoju dla wszystkich uczniów: a) przestrzeganie Konwencji Praw Dziecka, Praw Człowieka; b) dostosowywanie zajęć lekcyjnych do potrzeb i możliwości ucznia; c) otaczanie szczególną opieką dzieci z biednych rodzin. 2. Stwarzanie warunków umożliwiających uczniom pracę w Samorządzie Uczniowskim i współdecydowanie o działalności szkoły. 3. Wdrażanie uczniów do współodpowiedzialności, zaradności 4. Współpraca i udział dzieci w akcjach organizowanych przez lokalne instytucje i organizacje. 5. Realizacja Programu Wychowawczego i uwzględnienie jego założeń w programach wychowawczych poszczególnych klas. 6. Rozpoznawanie problemów wychowawczych i organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i rodziców. 7. Zapewnienie uczniom bezpiecznych warunków pobytu w szkole. 8. Rozpoznawanie potrzeb w zakresie opieki i organizowanie różnych form pomocy dla uczniów. 9. Współpraca z instytucjami świadczącymi pomoc socjalną. 10. Profilaktyka uzależnień i ich zwalczanie: a) realizacja i ocena skuteczności Programu Profilaktycznego szkoły; b) rozpoznanie zagrożeń związanych z uzależnieniami c) współpraca z rodzicami oraz instytucjami wspierającymi działania profilaktyczne; d) propagowanie alternatywnych i atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego. 11. Propagowanie zdrowego stylu życia, kultury fizycznej i działań proekologicznych (np. realizacja projektów edukacyjnych). |
Dyrektor Nauczyciele Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego |
Zgodnie z ustalonymi terminami |
Kształtowanie postaw zgodnych z normami społecznymi
|
1. Umożliwianie uczniom kontaktu z różnymi formami kultury, np. teatr, kino, muzeum. 2. Współdziałanie z instytucjami i organizacjami propagującymi działalność społeczną i charytatywną, np. OPS, WOŚP, ZHR, GOKSiR. 3. Diagnozowanie zachowania uczniów i podejmowanie działań w celu wyeliminowania zagrożeń, ocena ich skuteczności oraz modyfikacje w miarę potrzeb. 4. Realizacja w procesie dydaktyczno-wychowawczym zagadnień dotyczących demokracji, tolerancji, postaw obywatelskich. |
Dyrektor Nauczyciele |
Na bieżąco |
Budowanie pozytywnego klimatu w szkole
|
1. Budowanie prawidłowych relacji pomiędzy uczniami, nauczycielami, rodzicami (dbałość o przestrzeganie statutu szkoły). 2. Podejmowanie działań służących integracji uczniów, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi, a) wspólna organizacja imprez szkolnych, udział w wydarzeniach szkolnych, np. tradycje świąteczne, wycieczki, wyjazdowe szkolenia, apele, festynów, biwaków. 3. Kultywowanie tradycji szkolnej. 4. Zapoznawanie młodzieży z historią szkoły, gminy, propagowanie dziedzictwa kulturowego regionu i zachęcanie do udziału w uroczystościach szkolnych i środowiskowych. |
Dyrektor Nauczyciele |
Na bieżąco |
FUNKCJONOWANIE SZKOŁY W ŚRODOWISKU LOKALNYM
- Dążenie do aktywnego uczestnictwa rodziców w życiu szkoły.
- Promocja szkoły.
Zadania |
Formy organizacji
|
Odpowiedzialni |
Terminy realizacji |
Dążenie do aktywnego uczestnictwa rodziców w życiu szkoły
|
|
Dyrektor Nauczyciele |
Na bieżąco |
Promocja szkoły
|
1. Promocja i upowszechnienie informacji o ofercie edukacyjnej oraz podejmowanych działaniach i osiągnięciach: a) imprezy środowiskowe, b) publikacje informacyjne (foldery, gazetka szkolna, strona internetowa), c) dzień otwarty w szkole, d) prezentacja działań i osiągnięć szkoły w lokalnych mediach. 2. Analiza postrzegania szkoły w środowisku lokalnym, ankiety dla rodziców, uczniów.
|
Dyrektor Nauczyciele |
Na bieżąco |
PROCEDURY TWORZENIA I MODYFIKOWANIA
KONCEPCJI PRACY SZKOŁY
- Powołanie przez dyrektora zespołu do opracowania projektu koncepcji pracy szkoły.
- Opracowanie projektu koncepcji pracy szkoły na wybrane lata.
- Przedstawienie projektu do konsultacji:
- Radzie Pedagogicznej.
- Radzie Rodziców,
- Samorządowi Uczniowskiemu
- Zatwierdzenie koncepcji pracy szkoły uchwałą Rady Pedagogicznej.
- Monitorowanie realizacji koncepcji pracy szkoły.
- Zgłaszanie zmian na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
EWALUACJA PROGRAMU
- Koncepcja pracy szkoły będzie poddana ewaluacji po zakończeniu jej realizacji.
- Propozycje zmian będą formułowane i zgłaszane na bieżąco na radzie pedagogicznej.
- Efekty ewaluacji będą uwzględnione w kolejnym programie rozwoju szkoły.
Program został zatwierdzony Uchwałą Nr 4/2013 z dn. 01.07.2013 r. Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Czółnach,