Dlaczego należy walczyć o przetrwanie „małych szkół”?
Wiadomą wszystkim rzeczą jest, że w rozumieniu finansowym żadna szkoła publiczna nie jest instytucją dochodową i wszystkie placówki oświatowe, aby mogły istnieć, wymagają ogromnych nakładów pieniężnych. Szkoły o niskiej liczbie uczniów są bardziej kosztowne niż duże- liczące setki dzieci molochy. Żadna skrajność nie jest sytuacją komfortową, można jednak wypracować takie rozwiązania, aby rozładowując przeładowanie w dużych szkołach, zadbać o większą liczbę uczniów w małych placówkach.
Każdy rodzic posyłający dziecko do szkoły powinien wziąć pod uwagę możliwości indywidualnego rozwoju swojej pociechy a więc efektywność pracy na lekcji, indywidualne podejście do ucznia czy udział w odnoszeniu sukcesów (przez każde dziecko). Małe szkoły oprócz doskonałej bazy lokalowej, świetnej kadry pedagogicznej, zaplecza świetlicowego mają następujące zalety:
- Brak anonimowości – wszyscy uczniowie znają się z imienia i nazwiska. Nauczyciele też nie mają problemów z ich rozpoznaniem. Wychowawcy dysponują dużą wiedzą na temat środowiska rodzinnego uczniów, co wpływa na wieloaspektowe stymulowanie rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka.
- · Szkoła bez przemocy i poczucie bezpieczeństwa - Mimo różnic wieku w szkole nikt nie zauważa znęcania się nad młodszymi czy agresywnych zachowań w stosunku do nauczycieli. Organizowane są wspólne rajdy, wycieczki integracyjne i duża liczba zajęć pozalekcyjnych. Nauczyciele są w stanie zapanować nad najdrobniejszymi przejawami agresji, gdyż dostrzegają je już w momencie wystąpienia. Ponadto dobry kontakt z domem rodzinnym uczniów sprawia, że nie ma rozbieżnych stanowisk w kwestii wychowania. Zbyt wiele czasu dzieci spędzają razem i na agresywne zachowania nie ma tu miejsca. Chyba nawet nikt o tym nie myśli. Rodzice nie obawiają się, że ich dzieci zetkną się w szkole z używkami, wymuszeniami, zastraszeniami.
- · Przyjacielskie relacje uczniów i nauczycieli – W szkole panuje bardziej przyjacielska atmosfera. Uczniowie nie boją się przyjść i porozmawiać z nauczycielami, pracownikami szkoły o problemach, nawet osobistych. Nikt tu nie jest pozostawiony sam sobie. Rodzice mają zaufanie do wychowawców i nauczycieli, nie obawiają się powierzyć dziecko ich opiece nawet na kilkudniowe wyjazdy. Wśród nauczycieli panuje wzajemna życzliwość, serdeczność, nie zauważa się rywalizacji zawodowej. Wiele zadań wykonywanych jest we współpracy, często angażują się wszyscy. Stanowi to dobry przykład do naśladowania dla uczniów.
- · Indywidualizacja nauczania – w mniejszym zespole uczniów łatwiej jest nauczycielowi dotrzeć do każdego ucznia, zauważyć wszelkie uzdolnienia i trudności. Podejmując indywidualną pracę z uczniem zdolnym, nauczyciel doprowadza do sukcesu, zaś u ucznia słabszego wyrównuje braki w wiedzy i umiejętnościach. Efekty tej pracy są widoczne w wynikach nauczania, sprawdzianach zewnętrznych (średnia szkoły jest wyższa od średniej gminy, powiatu, województwa). Nie ma zjawiska drugoroczności.
- · Rozwijanie zainteresowań – w szkole prowadzone są liczne koła zainteresowań, uczniowie mają możliwość rozwijać pasje zarówno artystyczne, jak i naukowe. Niemal każdy uczeń odnosi sukces, bo u każdego można odkryć wrodzone lub nabyte zdolności czy uzdolnienia i na tej bazie następuje budowanie osobowości dziecka.
- · Sukcesy i osiągnięcia – uczniowie odnoszą sukcesy w konkursach przedmiotowych, artystycznych, sportowych na szczeblu gminnym, powiatowym, wojewódzkim i ogólnopolskim. W zmaganiach konkursowych nie obawiają się konkurencji uczniów z dużych szkół. Mają poczucie swojej wartości i potrafią odnaleźć się w nowych sytuacjach.
- · Zaangażowanie rodziców – rodzice czują się współgospodarzami szkoły, podejmują działania mające na celu wspieranie materialne placówki poprzez organizowanie festynów, kiermaszy, loterii fantowych, imprez dochodowych oraz wykonują prace niezbędne w bieżącym funkcjonowaniu szkoły.
- · Jednozmianowość , położenie szkoły w pobliżu miejsca zamieszkania uczniów, brak konieczności dowożenia to ważne aspekty sprzyjające właściwemu rozwojowi dziecka. Tygodniowe plany zajęć są tak opracowane, aby umożliwić uczniowi pracę w najbardziej efektywnym czasie czyli od 800 do 1300. W godzinach popołudniowych przewidziane są zajęcia ruchowe, koła zainteresowań czy zajęcia świetlicowe połączone z możliwością odrobienia pracy domowej.
- · Dobra baza dydaktyczna ułatwia uczniowi dostęp do nowoczesnych technologii multimedialnych, ciekawych gier i zabaw, sprzętu sportowego.
- · Szkoła ośrodkiem kultury dla miejscowości- w kalendarzu imprez szkolnych każdej małej szkoły znajdują się imprezy o charakterze środowiskowym. Są to uroczystości patriotyczno- historyczne, świąteczne, rodzinne czy szkolne, w których uczestniczą uczniowie, rodzice, mieszkańcy okolicznych wiosek i zaproszeni goście. Małe szkoły są organizatorami licznych konkursów cieszących się zainteresowaniem w całej Gminie Niedrzwica Duża.
Podsumowując powyższe rozważania należy stwierdzić, że dobra szkoła to ciekawy zdobywania wiedzy i obowiązkowy uczeń, uczęszczający do szkoły z radością, pracujący na miarę swoich możliwości i przestrzegający właściwych norm zachowania. Nieprawdą jest twierdzenie, że tylko „duże szkoły” przygotowują dzieci do życia, ucząc je od początku walki o byt. Tylko jednostki silne fizycznie i psychicznie dadzą sobie radę w takich warunkach, a duża część dzieci nabywa szkolnych nerwic, co przekreśla ich drogę do sukcesu i powoduje niechęć do szkoły na całe życie. Polecamy rodzicom i ich pociechom „małe szkoły”, aby edukacja dziecka została uwieńczona sukcesem.
Zadowolony Rodzic